fredag 28 februari 2014

Hur sjutton ska vi veta vem som vet?



Jag har fått ett förtroende. Jag har blivit kompetensnodansvarig inom ett mjukvaru-område på IT-konsultföretaget CGI där jag arbetar. 

I ansvaret ingår bland annat att göra en personinventering regionalt, med en efterföljande kompetensinventering. Alltså, vilka personer inom företaget gör samma sak som vi, men från andra kontor och vad kan vi egentligen, både enskilt och tillsammans. Att skaffa sig ett grepp om dessa data kommer att ge oss viktiga ledtrådar i vilka utbildningsinsatser som behöver göras, kommande rekryteringbehov, men också hur vi ska bemanna upp projekt på ett bra sätt. Förutom att det är viktigt arbete för företaget - för att kunna fortsätta ligga i framkant, så är det också av största vikt för medarbetarna samt förståss våra kunder. En konsult från oss ska inte bara vara en, utan en länk till den samlade kompetensen inom bolaget. Jag har tidigare drivit eget bolag i många år, utan kollegor. Nu har jag plötsligt 72.000 kompetenta kollegor världen över. Vilken oerhörd källa att ösa kompetens ur! Mimers brunn i digital tappning! Men det är bara ett problem. Jag vet ju fortfarande inte vem som kan vad.

Syfte

Syftet med den här bloggen är att sporra mig själv i mitt kompetensnodsarbete, att få utvecklas genom de reflektioner som kommer när man tar sig tid att formulera ett budskap, men också tillsammans med er läsare och er input. Sedan vill jag förståss dela med mig av min kunskap avseende kompetensdelning - något jag verkligen brinner för! Jag vill utforska och hitta fungerande lösningar för att kunskapsdela på riktigt! Jag vill dela med mig av mina insikter och tankar kring sådant som social collaboration, fungerande självskattningar och återvinning av fungerande lösningar, oavsett om dessa är i kod eller ideér. Hur kan man få folk att vilja dela med sig, what's in it for them? Jag har en del spännande projekt på gång och kan knappt vänta på att komma igång med dessa. Jag har helt klart en resa framför mig. Vill du följa med?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar